Wybór fotelika samochodowego jest bardzo ważny, ponieważ to on odpowiada za bezpieczeństwo naszego dziecka, dlatego przy jego wyborze powinniśmy poświęcić więcej czasu, aby wybrać fotelik bezpieczny, wygodny i łatwy w obsłudze. Wiele osób chciałoby kupić fotelik tani i dobry, ale niestety w tym przypadku cena rzutuje na materiale, z którego jest on wykonany. Wiele osób używa stwierdzenia „ ja w dzieciństwie nie miałem fotelika i jakoś przeżyłem” owszem ja również nie jeździłam zapięta w foteliku, tak jak większość z nas podczas dłuższej jazdy samochodem spałam na tylnej kanapie, czy było mi wygodnie? Owszem, ale o bezpieczeństwie nie można było mówić. Również mogę powiedzieć …”tak, jakoś przeżyłam”, ale jeżeli mam możliwość poprawić bezpieczeństwo moich dzieci i nie mieć wyrzutów sumienia to inwestuję w dobry fotelik samochodowy. Oczywiście temat fotelików samochodowych to temat rzeka, dlatego poniżej znajdziecie część informacji, które z pewnością przy poszukiwaniu dobrego fotelika się przydadzą.
Foteliki samochodowe wybieramy według trzech kryteriów: waga, wzrost oraz wiek dziecka. Kategorie wiekowe znajdziecie na pomarańczowej naklejce ECE (Europejska Komisja Gospodarcza).
W związku z tym, iż przy wyborze fotelika bardzo ważnym kryterium jest waga dziecka, dostępne na rynku foteliki dziecięce możemy podzielić na pięć grup wagowych :
Montowanie tego typu fotelików jest wyłącznie tyłem do kierunku jazdy. W tej kategorii nie można regulować kąta nachylenia oparcia, dziecko jedzie w pozycji półleżącej. Płozy, które są wyprofilowane od spodu fotelika pełnią funkcję kołyski.
Najczęściej ten typ fotelika kupowany jest przy wózkach 3 w 1, który za pomocą adapterów lub bezpośrednio montowany jest na stelażu wózka. Warto sprawdzić przed zakupem kompletu 3 w 1 czy wybrany przez nas fotelik dobrze wypadł w testach ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), który wykonuje niezależne testy zderzeniowe.
Fotelik z grupy 0 powinien mieć tzw. wkładkę redukcyjną, która dodatkowo chroni główkę dziecka i utrzymuje ją w prawidłowej pozycji.
Montowanie tego typu fotelików jest wyłącznie tyłem do kierunku jazdy.
W tej kategorii fotelików dostępna jest regulacja.
Montowanie przodem i tyłem do kierunku jazdy. Posiada regulację.
Montowanie przodem do kierunku jazdy.
Montowanie przodem do kierunku jazdy za pomocą pasów bezpieczeństwa. Zazwyczaj nie posiadają regulacji odchylenia oparcia, jednak jest kilka modeli dostępnych na rynku, które w tym przedziale posiadają taką opcję. Odchylenie nie jest duże i jest uzależnione od kąta nachylenia naszej tylnej kanapy. Tego typu foteliki posiadają możliwość zdjęcia oparcia, dzięki czemu starsze dziecko może siedzieć jedynie na podstawie fotelika.
Niektóre firmy łączą grupy np. 1/ 2 /3 jest fotelikiem przeznaczonym dla dzieci od 9 kg do 36 kg, oznaczenie 2/3 oznacza, że fotelik przeznaczony jest dla dzieci o wadze od 15 kg do 36 kg. Takie połączenia możecie zobaczyć na poniższym zdjęciu.
źródło: Firma Cybex
Najbezpieczniejszym miejscem do zamontowania fotelika samochodowego jest środek tylnej kanapy, w tym ustawieniu dziecko znajduje się daleko od drzwi, co jest bardzo istotne przy uderzeniu bocznym. W przypadku kiedy nie mamy możliwości zamontowania fotelika na środku, najlepszym rozwiązaniem będzie wybrania miejsca na tylnej kanapie tuż za siedzeniem pasażera. Takie ustawienie jest dobre kiedy musimy się zatrzymać przy ruchliwej ulicy i w bezpieczny sposób otworzyć swobodnie drzwi od samochodu lub wyciągnąć dziecko .
Foteliki, które montuje się tyłem do kierunku jazdy można zamontować na przednim siedzeniu pasażera jednak należy pamiętać aby wyłączyć poduszkę powietrzną.
1. Nie polecam kupowania fotelika przez internet bez wcześniejszego przymierzenia go do dziecka i naszego samochodu.
2. Zwróć uwagę jak układają się pasy (nie mogą np. przebiegać przez szyję dziecka).
3. Sprawdź jak wybrany model fotelika wypadł w testach zderzeniowych ADAC.
4. Fotelik powinien być dobrze osadzony na tylnej kanapie.
5. Sprawdź jak należy zamontować fotelik, w niektórych samochodach są zbyt krótkie pasy i nie będzie możliwości zamontowania danego modelu fotelika.
6. Przy wyborze fotelika dla starszych dzieci zwróć uwagę czy posiada kieszonki, podstawki na picie, dzieci do samochodu zabierają różne rzeczy, będzie to idealne miejsce np. na resoraka.
7. Wybierz fotelik z 5 punktowymi pasami bezpieczeństwa (3 punktowe są mniej bezpieczne) oraz łatwą ich regulacją.
1. Główka dziecka wystaje ponad oparcie, nóżki wystające poza krawędź siedziska nie obniżają bezpieczeństwa fotelika,
2. Dziecko nie mieści się w przedziale wagowym podanym przez producenta fotelika.
3. Barki dziecka sięgają 2 cm ponad najwyższy otwór na pasy bezpieczeństwa oraz pojawiają się problemy przy zapinaniu pasów.
Przewożenie dziecka bez fotelika na przednim siedzeniu dozwolone jest kiedy osiągnie wzrost 1,50 m, nie ma wymogu co do wieku dziecka, natomiast na tylnej kanapie dziecko możemy przewozić bez fotelika, kiedy ma co najmniej 1,35 m i jest zapięte pasem bezpieczeństwa.
Za przewożenie dzieci bez fotelika grozi mandat w wysokości 150 zł i 6 punktów karnych.
Chęć zakupienia fotelika samochodowego to nie wszystko, należy się do pierwszej wizyty w sklepie dobrze przygotować.
1. Warto wiedzieć ile waży nasze dziecko, ile ma wzrostu.
2. Czy nasz samochód posiada isofix, czyli zaczepy umiejscowione w tylnej kanapie, do których wczepiany jest fotelik.
3. Sprawdź korpus fotelika, czy jest solidnie wykonany.
4. Dobrze aby tapicerkę dało się ściągnąć do prania, ułatwi to utrzymanie fotelika w czystości.
Homologacja dopuszcza dany model fotelika samochodowego do sprzedaży, warto zatem sprawdzić czy model, który wybraliśmy ją ma. Jednak warto wiedzieć, że homologację otrzymują również foteliki, które spełniły minimalne wymagania techniczne. Fotelik, który ma europejski certyfikat bezpieczeństwa posiada oznaczenie ECE R44. W Polsce homologację wydaje Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMot) z oznaczeniem E20 tj. literka E oznacza spełnienie europejskich norm bezpieczeństwa, dodatkowo każde europejskie państwo posiada cyfrę, w przypadku Polski jest to 20.
W związku z tym, iż homologacja dopuszcza foteliki, które muszą spełnić minimalne wymagania techniczne, warto sprawdzić jak wybrany przez nas fotelik wypada w testach ADAC. Wybranie fotelika, który osiągnął wysokie noty w niezależnych testach lepiej ochroni nasze dziecko w przypadku kiedy dojdzie do zderzenia.
Przećwicz montowanie fotelika zgodnie z instrukcją, nie ma nic gorszego jak stanie z rozpłakanym dzieckiem pod szpitalem podejmując próby szybkiego (niebezpiecznego) zamontowania fotelika. Pamiętajcie nawet najlepszy fotelik źle zamontowany nie daje gwarancji bezpieczeństwa.
Najbezpieczniejsze ustawienie fotelika w samochodzie to tyłem do kierunku jazdy, dlatego dobrze aby dziecko w takiej pozycji jeździło jak najdłużej. Podczas wypadku dziecko jadące przodem do kierunku jazdy najbardziej narażoną ma głowę, podczas jazdy tyłem do kierunku jazdy siła uderzenia rozkładana jest równomiernie na plecy.
International Organisation for Standardisation – ISO Fixture, cześciej spotykana nazwa to ISOFIX – nowoczesne mocowanie fotelika na siedzeniach w samochodach, bez użycia pasów bezpieczeństwa (oczywiście samochodu, a nie pasów fotelika, te zapinamy w każdym przypadku). Zamocowanie fotelika z systemem ISOFIX polega na zahaczeniu dwóch wystających płoz, umiejscowionych w dolnej części oparcia fotelika, o dwa uchwyty, znajdujące się między siedziskiem, a oparciem fotela. Uchwyty te są przytwierdzone do konstrukcji auta, jednak nie każde auto posiada taki system mocowania. Dużym plusem tego systemu jest fakt, iż małe jest prawdopodobieństwo złego zamontowania fotelika, co niestety jest bardzo częstym zjawiskiem przy fotelikach montowanych pasem bezpieczeństwa (m.in. zbyt luźno naciągnięty pas).
Co to jest TRIFIX?
Fotelik, który wyposażony jest w dwa systemy mocowania: Isofix, który opisano powyżej oraz dodatkowe pasy, które przekłada się przez zagłówek siedzenia oraz zaczepia o tył oparcia fotela samochodowego (należy pamiętać, że nie każde auto wyposażone jest w taki uchwyt).
Film z instrukcją obsługi jak montować fotelik z systemem Trifix
Pasy 5 punktowe podczas wypadku rozkładają siłę uderzenia na kości mocne czyli barki, biodra i miednica, oraz na fotelik samochodowy. Takie pasy chronią dziecko nie tylko przy uderzeniu czołowym, ale zabezpieczają przed dachowaniem oraz bardzo częstymi uderzeniami bocznymi.
Pasy 3 punktowe składają się z pasa barkowego oraz pasa udowego.
Zatem różnica między pasem 5 punktowym, a 3 punktowym jest w bezpieczeństwie.
W tym systemie, dziecka nie zapinamy pasami bezpieczeństwa w tradycyjny sposób czyli barki, biodra, miednica, korzystamy z osłonki, poduszki (spotykane są różne nazwy) którą montuje się przed dzieckiem. Dodatkowo zapinamy pas bezpieczeństwa, który przebiega przez środek poduszki. Osłona montowana jest w ustalonej odległości od dziecka i znajduje się na wysokości brzucha lub klatki piersiowej.